منتشر شده در : 18 شهریور, 1402

انواع بسته بندی‌ های پر مصرف

دسته بندی ها :بسته بندی

بسته بندی های سلفونی و نایلونی براساس شکلشان نام گذاری می شوند.بسته بندی های رایج در این زمینه به این ترتیب می باشند:بسته بندی بالشتی بسته بندی پاکتی بسته بندی سه طرف دوخت بسته بندی چهار طرف دوخت بسته بندی پنج طرف دوخت بسته بندی زیپ کیپ سه طرف دوخت بسته بندی زیپ کیپ چهار طرف دوختدر نام گزاری بسته ها بر اساس تعداد دوخت ها دوخت درب بسته لحاظ نمیشود.

SHARE IT

بسته بندی

انواع بسته بندی های موجود در بازار

درباره انواع بسته بندی‌ ها می توان صحبت فراوانی کرد. اما در این مقاله می خواهیم به پر بازده ترین و پر استفاده ترین آن ها بپردازیم و آن ها را بررسی کنیم.

بسته بندی های سلفونی و نایلونی

بسته بندی های سلفونی و نایلونی براساس شکلشان نام گذاری می شوند.بسته بندی های رایج در این زمینه به این ترتیب می باشند:

  • بسته بندی بالشتی
  • بسته بندی پاکتی
  • بسته بندی سه طرف دوخت
  • بسته بندی چهار طرف دوخت
  • بسته بندی پنج طرف دوخت
  • بسته بندی زیپ کیپ سه طرف دوخت
  • بسته بندی زیپ کیپ چهار طرف دوخت

در نام گزاری بسته ها بر اساس تعداد دوخت ها دوخت درب بسته لحاظ نمیشود.

دستگاه‌های بسته بندی مواد غذایی

بسته بندی های رایج دربازاربرای حبوبات بسته بندی های بالشتی میباشد که در قسمت پشتی خود یک دوخت دارد . بسته بندی بالشتی به عنوان ساده ترین فرم بسته بندی در محصولاتی مانند آجیل ، خشکبار، انواع ادویه ، تافی، شکلات و… نیز استفاده می شود.
بسته بندی پاکتی نوعی از بسته بندی است که مانند بسته ی بالشتی یک دوخت درقسمت پشتی دارد و در قسمت سر وانتهای بسته ، سلفون یک تا به داخل خوده و همین باعث می شود سطح مقطع آن بیشتر شده و بسته به صورت ایستاده بتواند قرا بگیرد.
فرم دیگر بسته بندی سه طرف دوخت می باشد، در واقع نوعی از بسته بندی است که انتهای بسته و دو طرف کناری توسط یک دوخت بسته شده است .بسته بندی سه طرف دوخت نمیتواند به صورت پاکتی یا استاده قرار بگیرد.
بسته بندی چهار طرف دوخت درشکلی از بسته ی پاکتی است که در آن چهار طرف پاکت توسط یک دوخت شکل داده شده و یکی از این دوخت ها محل قرار گیری دو لبه سلفون اولیه است.
در بسته بندی پنج طرف دوخت علاوه بر چهاردوخت در چهار طرف پاکت یک دوخت در قسمت پشتی نیز وجود دارد که همان دو لبه ی سلفون اولیه است که به هم متصل شده است.
بسته بندی های زیپ کیپ سه طرف دوخت و چهار طرف دوخت مشابه بسته های معمولی سه و چهار طرف دوخت هستند ،با این تفاوت که قبل از دوخت نهایی درب بسته یک دوخت زیپ کیپ وجود دارد. یکی از مهمترین مزایای این نوع بسته بندی قابلیت نگهداری محصول به مدت طولانی تر است.
به طور کلی بسته های پاکتی، چهار طرف دوخت و زیپ کیپ دار به دلیل شکیل تر بودن ظاهرشان با استقبال بیشتری در بازار مواجه می شوند.

برای خرید دستگاه بسته بندی حبوبات کلیک کنید

انواع لفاف در بسته بندی

امروزه در صنایع غذایی مختلف ، تولیدکنندگان و یا فروشگاه های مواد غذایی از جمله محصولات غذایی آماده و نیمه آماده ، انواع نان ، خشکبار و غیره جهت ارائه هرچه بهتر و بهداشتی محصولات خود به بازار مصرف ، نیــــــاز به بسته بندی های بهداشتی غذایی ( Food Grade ) دارند ، که نام تجاری آن فیلم BOPP و CPP می باشد . فیلم ها بسته به نیازها و نوع مصرف و طرحهای مختلف به چهار صورت صدفی – شفاف – مات و متالایز تولید میشوند . یکی دیگر از لفاف های بهداشتی فودگرید فیلم CPP است که بخاطر خاصیت کشسانی ( Elasticity ) بیشتر آن نسبت به فیلم BOPP در صنایع غذایی خاصی که مواد بسته بندی شده آنها خشک و سخت و دارای قسمت های تیز میباشد که باعث پاره شدن لفاف می شود ، از جمله بسته بندی حبوبات ، قند و شکر ، ماکارونی و غیره به صورت لمینتی مورد استفاده قرار میگیرد . OPP:حداقل ضخامت 20 میکرون حداکثر 40میکرون مناسب برای بسته بندی حبوبات و قندو شکر و پودر ژله و ..
CPP :جنس نرم وکششی وارتجاعی ،مناسب برای بسته بندی ماکارانی وکیک وکلوچه و …
برای افزایش استحکام ، لمینت فیلم های پلیمری OPP – CPP – پرالایز و متالایز انجام میشود . به طور مثال دولایه OPP 25 میکرون که جنس سخت تر میشود و یا یک لایه OPP و یک لایه CPP که نرم تر میشود که بر اساس چاپ و دستگاه دوخت و دستگاه پر کن از طرف مشتری تعیین میشود .
برای بسته بندی چیپس و آجیل و … که ماندگاری بیشتر نیاز دارند از لمینت متالایز با یک لایه دیگر استفاده میشود . چاپ از زیر روی OPP زده شده و روی متالایز لمینت میشود و بدین صورت ماندگاری چاپ بیشتر است.

1- متالایزر: یک لایه فلزی میباشد و برای بسته بندی چیپس ، ساشه و…کاربرد دارد .
2- پرالایز: صدفی بوده وبرای بسته بندی نمک و…استفاده میشود .

لازم به ذکر است که دستگاه های بسته بندی اتوماتیک کاوش صنعت قادر به بسته بندی محصولات پودری و گرانولی با همه این لفاف ها می باشد.

 

اهمیت رنگ در بسته بندی

رنگ علاوه بر زیبایی ، در مقوله زندگی روزمره و صنعتی از اهمیت بالایی برخوردار است:

1- حس روانی برای فروش و بازاریابی
2- پیشگیری از رقبا در قفسه فروشگاه‌ها
3- نشان فرهنگی، جغرافیایی و منطقه مورداستفاده
4- رده سنی را هدف قرار می‌دهد و استفاده نادرست از رنگ موردنظر باعث نزول هریک از آیتم‌های نامبرده شده می‌شود.

 

حالا به روان‌شناسی چندرنگ پرکاربرد در انواع بسته بندی می‌پردازیم:

رنگ سفید: مظهر پاکی و معصومیت می‌باشد، منعکس‌کننده نور و رنگ بوده و طراوت و سادگی را به ارمغان می‌آورد.
کاربرد آن برای مد، دکوراسیون، پزشکی، آرایشی بهداشتی، غذایی، صنعتی و هرچه فکرش را بکنید را در خود جای می‌دهد.

رنگ مشکی: نشان‌دهنده سلطه، قدرت، شیک و تک بودن است. رنگ مد، دکوراسیون، ورزشی و رنگ اصلی در جهان هستی می‌باشد. چون بودنش باعث ایجاد تنالیته و تضاد می‌شود و نبودش باعث یکدستی می‌شود.

رنگ قرمز: رنگ اشتها، شور، جوانی و عشق، قدرت و سرعت می‌باشد. مواد غذایی، مد، دکوراسیون، صنعت را در بر دارد.

رنگ آبی: رنگ آسمان و دریاست، وسعت و پهناوری در آن موج میزند. رنگ صلح و آرامش است وفادارترین رنگ محسوب می‌شود و قدرت آدمی را دوچندان می‌کند.

رنگ سبز: رنگ طبیعت، باروری، قدرت، ثروت و آرامش‌بخش است. کاربرد آن در پزشکی، مد، دکوراسیون، مواد غذایی و برخی موارد صنعتی می‌باشد.

رنگ زرد: رنگی است که کمتر به چشم می‌آید، در درازمدت خسته‌کننده و باعث عصبانیت می‌شود اما در برخی موارد باعث افزایش متابولیسم می‌شود و رنگ اشتها هم محسوب می‌شود.

آنالیز رنگ مناسب برای بسته‌بندی مواد غذایی:

ترشی، شوری، شیرینی، تلخی طعم‌هایی هستند که ما انسان‌ها آن‌ها را تجربه می‌کنیم که هرکدام در دنیای رنگ‌ها، رنگ مخصوص به خود رادارند و برای بسته‌بندی‌شان باید آن را مدنظر قرارداد.
ترشی: با خوردن‌ترشی از درون یخ می‌کنید و به خود جمع می‌شوید، طراوت و تازگی در آن موج میزند، طعم طبیعت را در آن حس می‌کنید، هیجان خاص خود را دارد.
پس رنگ آن‌هم باید عین خود طعمش باشد: آلبالو، قیسی، آلو و… هرکدام رنگی دارند که با آن رنگ شناخته می‌شوند، به نظر من اگر محصولی رنگ گرم داشته باشد باید آن را به سردی بکشانیم تا بتوانیم به رنگ دلخواه و اصولی برای محصول موردنظرمان جهت بسته‌بندی برسیم.
صورتی، قرمز، قرمز آبی (سرخ آبی)، سرمه‌ای، بنفش (بنفشی که به سمت قرمز یا آبی هم برود، رنگ خوبی است). البته ترکیب این رنگ‌ها با سبز، زرد و نارنجی می‌تواند باعث توازن در ترکیب‌بندی و گردش چشم در محصول شود.
شوری: همه ما این طعم را بارنگ سفید نمک می‌شناسیم ولی رنگ‌های مکملی هم دارد که با تحقیقاتی که انجام داده‌ام (رنگ شیری، کهربایی روشن، زرد که رنگ اخطار و خطر است) می‌توانند حس شوری را القا کند. خشکبار هم جزو مواد شور محسوب می‌شوند و در کل نمک گرم است و رنگ‌های گرم را هم در برمی‌گیرد.
رنگ دریا آبی می‌باشد پس می‌توان گفت آبی خیلی روشن هم می‌تواند این حس را برساند.
پس رنگ‌های شور به‌این‌ترتیب: سفید، شیری، کهربایی روشن، زرد، طلایی (برای خشکبار)، آبی روشن.
شیرینی: با خوردن چیز شیرین احساس سیری به انسان دست می‌دهد و امتداد سیری خواب خوب و راحت است پس رنگ‌های گرم می‌توانند بهترین رنگ برای این طعم باشند.البته شیرینی کلاً غذای شادی محسوب می‌شود و رنگ‌های شاد را هم در خود جای می‌دهد.
قرمز، زرد، نارنجی، قهوه‌ای (در تمام طیف‌ها)، سبز زرد، طلایی، گلبه ای، زرشکی، بنفش روشن و صورتی.

برای تجربه بهتر در نمایش کاتالوگ لطفا گوشی خود را بچرخانید
For a better experience in viewing the catalog, please rotate your phone
للحصول على تجربة أفضل في عرض الكتالوج ، يرجى تدوير هاتفك

برای تجربه بهتر در نمایش کاتالوگ لطفا گوشی خود را بچرخانید
For a better experience in viewing the catalog, please rotate your phone
للحصول على تجربة أفضل في عرض الكتالوج ، يرجى تدوير هاتفك