منتشر شده در : 18 شهریور, 1402

زمان نگهداری از حبوبات در منزل

دسته بندی ها :بسته بندی

حبوبات از جمله نخود، لوبیا، لپه، عدس و… از جمله پرکاربردترین خوراکی‌ها در سبد خانوار هستند. به همین علت است که شیوهٔ درست نگهداری از آن ها مهم است زیرا نقش پررنگی در تغذیه دارند. از همین اساس در این مقاله می‌خواهیم چند روش و زمان نگهداری از حبوبات در منزل را برای شما بنویسیم تا در کنار حفظ کیفیت حبوبات، بتوانید در زمان بیشتری از آن‌ها نگهداری کنید.

SHARE IT

زمان نگهداری حبوبات در منزل

زمان نگهداری حبوبات در منزل

حبوبات از جمله نخود، لوبیا، لپه، عدس و… از جمله پرکاربردترین خوراکی‌ها در سبد خانوار هستند. به همین علت است که شیوهٔ درست نگهداری از آن ها مهم است زیرا نقش پررنگی در تغذیه دارند. از همین اساس در این مقاله می‌خواهیم چند روش و زمان نگهداری از حبوبات در منزل را برای شما بنویسیم تا در کنار حفظ کیفیت حبوبات، بتوانید در زمان بیشتری از آن‌ها نگهداری کنید.

حبوبات را در کجا نگه داریم؟

برای نگهداری از حبوبات در منزل، باید ظرف مخصوصی را انتخاب کنید. این ظرف می تواند از جنس های مختلفی مانند: چوب، پلاستیک و شیشه‌ای و… باشد. در نگهداری حبوبات در منزل باید توجه داشته باشید که ظرف شما با هر جنسی، کاملا خشک باشد و همینطور برای اینکه حبوبات شما در طولانی مدت با بهترین کیفیت باقی ماند از شستن و تمیز کردن حبوبات با آب به شدت خودداری کنید. همچنین به یاد داشته باشید که حبوبات در جای خشک بهتر و بیشتر می مانند. پس برای نتیجهٔ بهتر توصیه می شود حبوبات خود را در ظروف شیشه ای خشک و در دار، در محیطی مانند یخچال نگهداری فرمایید

 حبوبات را نهایتا تا چه زمانی نگهداریم؟

حبوبات با اینکه مستعد خراب شدن و حشره‌ها هستند، اما با نگه‌داری اصولی آن‌ها می‌شود تا نهایتا یک‌سال آن ها را در محیط مناسب نگهداری کرد. در این یک سال به غیر از نکاتی که در قسمت قبل گفته شد، بهتر است بدانید که به هیچ وجه نباید حبوبات را باهم مخلوط کرد. این امر به آسیب رسیدن به حبوبات دامن می‌زند. چند توصیهٔ کاربردی و سریع برای زمان نگهداری از حبوبات در منزل

  • بهتر است از طرف شیشه ای استفاده کنید
  • حبوبات را با هم قاطی نکنید
  • حبوبات و ظرف آن خیس نباشد
  • هرچند وقت ببینید و از سلامت آن مطمئن شوید
  • اگر از محصولات شرکتی استفاده می‌کنید به تاریخ انقضا توجه کنید
  • مکان خشک و خنک

آفت کش برای حبوبات خوب است یا بد؟

به طور کلی استفاده از آفت کش ها و مواد شیمیایی حتی در نزدیک حبوبات و درون کابینت توصیه نمی شود. اگر در حبوبات خود نشانه هایی از تخم آفت و یا آفت مشاهده کردید می توانید بدون استفاده از آفت کش های شیمیایی با قرار دادن حبوبات در فریزر به مدت سه الی پنج روز در فریزر نگهداری کنید. فریزر باعث از بین رفتن تخم ها و لارو های حشرات می شود. می توانید به جای قرار دادن در فریزر حبوبات خود را در آب جوش نیز به مدت ده دقیقه بجوشانید و سپس پس از خشک کردن آن ها را در ظرف مخصوص خود قرار دهید. مراقب باشید ظرف و حبوبات باید خشک خشک باشند.

زمان نگهداری از حبوبات در خانه

طولانی تر کردن زمان نگهداری حبوبات در منزل

برای اینکه از مدت معمول یعنی یکسال بیشتر حبوبات را در خانه نگهدارید چند راه ساده و مطمئن وجود دارد. شما می توانید

  • حبوبات را پس از خریداری مدتی تفت بدهید:

تفت دادن حبوبات به مدت کوتاهی درون یک تابه داغ می تواند از آفت ها و حشرات مرسوم حبوبات جلوگیری کند و مدت ماندگاری آن ها را افزایش دهد. این عمل به پخت بهتر و صحیح تر که جلوی نفخ و مشکلات گوارشی را می‌گیرد نیز یاری می رساند. در کنار اینکه اگر حبوبات را تفت دهید باعث دلچسب تر شدن مزهٔ آن نیز می شود

  • خوب حبوبات را تمیز کنید

بعد از خرید حبوبات بهتر است آن ها را با پارچه ای خشک خوب گردگیری و تمیز کنید تا خاکه یا گرد و غبار روی آن گرفته شود تا در طولانی مدت باعث فاسد شدن و حشره زدن نشود. باز هم تاکید می کنیم که باید در محیطی خشک و بدون رطوبت انجام شود. البته در مورد حبوبات بسته بندی شده به دلیل مرحلهٔ پولیش در حین بسته بندی، حبوبات به کلی تا ۹۰ درصد پاکیزه و تمیز می شوند و همچنین بهداشتی تر نیز به دست مشتریان می رسند.

  • افزودن نمک و فلفل

تجربه استفاده کنندگان نشان داده افزودن مقداری نمک و فلفل به ظرف نگهداری از حبوبات در خانه می تواند طول عمر و ماندگاری حبوبات را به طور تازه تا دو سال افزایش دهد. با اینکه این عمل به صورت علمی ثابت نشده است اما به دلیل کسرت استفاده در بین افراد و نتیجه هایی که به صورت تجربی به دست آمده می شود به عنوان یکی از چندین روش نگهداری حبوبات از آن بهره جست.

حبوبات نفاخ هستند. قبل از پخت یادتان باشد:

برای آنکه بعد از میل کردن حبوبات مشکلا گوارشی پیدا نکنید. بهتر است از دوازده ساعت قبل از پخت، حبوبات را در آب غوطه ور سازید تا در کنار خوش پخت شدن، خاصیت ذاتی نفاخی آن هم از بین برود. بعد از خیساندن و تعویض چندباره آب، آب مانده را کاملا دور بریزید. مواد قندی و سم های حبوبات نیز در این مرحله از آن خارج می شود و بعد از خیساندن شما مشکل گوارشی پیدا نخواهید کرد. گاهی فرصت برای خیساندن ۱۲ ساعته ندارید، در این لحظه بهتر است حبوبات را در آب جوش به مدت نیم ساعت بجوشانید و بگذارید در همان آب و قابلمه به مدت یک ساعت رفته رفته سرد شوند. نتیجه به اندازه خیساندن خوب نمی شود ولی برای موارد استثنا گزینه خوب و مناسبی است که تا حدودی نفخ را دفع می کند.

برای دیدن نحوه کار دستگاه بسته بندی حبوبات کلیک کنید

 حبوبات را فریز کنیم؟

در دنیایی که سرعت کارهای روزمره رفته و رفته بیشتر می شود. بهتر است در آشپزی همیشه دستمان باز باشد تا در کمترین زمان ممکن بتوانیم مطلوب ترین ها را داشته باشیم و از آن ها لذت ببریم. فریز کردن حبوبات یکی از آن روش های سریع پخت و پز است که بسیار کار را راحت می کند. با دانستن روش فریز کردن حبوبات، می توانید به راحتی تمام انواع حبوبات را ساده و آسان فریز کنید و در زمان مصرف از آن‌ ها استفاده کنید.

نگهداری حبوبات پخته در فریزر

برای فریز کردن حبوبات ابتدا:

  • حبوبات را بشویید:
بهتر است چندبار بعد از پاک کردن گرد و خاک و مواد ریز روی حبوبات آن ها را بشویید و تمیز کنید تا هم بهداشتی تر شود و هم در حین پخت شکل و مزه بهتری به خود بگیرد.
  • حبوبات را در آب بخیسانید:
حداقل دوازده ساعت حبوبات را در آب خیس کنید تا نفخش گرفته شود. در این مدت یک یا دوبار نیز آب را عوض کنید تا در کنار حفظ ظاهر حبوبات، عطر و طعم بهتری نیز به غذای شما بدهد. البته برخی حبوبات مانند عدس نیازی ندارند تا در این مدت خیس شوند. می‌شود به راحتی در هنگام مصرف از آن ها استفاده کرد.
  • حبوبات را بپزید:
بگذارید حبوبات پخته شوند اما نه کامل. به دلیل فریز کردن حبوبات باید بگذارید در هنگامی که نیم‌ پز شدند سرد شوند و در فریزر بمانند تا در لحظه مصرف، نیمی دیگر از مراحل پخت انجام شود.

نکات تکمیلی:

  1. قرار دادن میخک در حبوبات تاثیری در مزه آن ها ندارد ولی از فاسد شدن آن ها تا حدودی جلوگیری می کند
  2. چای خشک نیز باعث گرفتن رطوبت مانده در ظروف نگهداری از حبوبات می شود
  3. در مواقع اضطراری می توانید حبوبات را مدت کوتاهی در ماکروویو قرار دهید تا اشعه و امواج آن حشرات را نابود و از بین ببرد.
  4. بعضی اسانس ها نیز می توانند در فرایند سالم ماندن حبوبات نقش ایفا کنند که ما آن ها را به دلیل عطر دهی توصیه نمی کنیم

در پایان

مصرف حبوبات در بین خانواده ها زیاد است. بسیاری از غذاهای محبوب ما ایرانیان مانند آب گوشت و قیمه و… از حبوبات اصلی تشکیل شده اند و همین است که اهمیت زمان نگهداری از حبوبات در منزل را افزایش می دهد. همانطور که گفته شد حبوبات با روش های بالا می توانند تا یک سال تازه، و تا دو سال سالم بمانند ولیکن بعد از دوسال ممکن است مقداری کهنه شوند. با رعایت نکات بالا از لذت میل کردن حبوبات تازه و سالم بهره مند شوید. شرکت کاوش صنعت با سالها تجربه ساخت دستگاه ها و خطوط بسته بندی حبوبات، در ارائه حبوبات بسته بندی شده و سالم و بهداشتی پیش قدم است. گارانتی ۳۶ ماهه و خدمات پس از فروش ۱۰ ساله کاوش صنعت، ضامن کیفیت و سلامت کالا و دستگاه های بسته بندی حبوبات است.

برای تجربه بهتر در نمایش کاتالوگ لطفا گوشی خود را بچرخانید
For a better experience in viewing the catalog, please rotate your phone
للحصول على تجربة أفضل في عرض الكتالوج ، يرجى تدوير هاتفك

برای تجربه بهتر در نمایش کاتالوگ لطفا گوشی خود را بچرخانید
For a better experience in viewing the catalog, please rotate your phone
للحصول على تجربة أفضل في عرض الكتالوج ، يرجى تدوير هاتفك